چــاپخـانـه بی نظیر شهرکرد

09137215593 - 09131852146 - 09138831570

09137215593 - 09131852146 - 09138831570

ink jet

Monday, 13 January 2020، 04:54 PM

چاپ جوهر افشان، امکان انتقال جوهر بر روی سطح چاپ شونده بدون تماس با آن را دارا می باشد پرینتر جوهر افشان یکی از لوازم جانبی کامپیوتر است که جوهر را بر روی کاغذ اسپری کرده و یک کپی کاغذی از متن و تصویر به وجود می‌آورد. یک چاپگر جوهرافشان معمولی می‌تواند کپی‌هایی با رزولوشن حداقل ۳۰۰ نقطه بر اینچ (dpi) را ایجاد کند. از مهترین شرکت های سازنده پرینترهای جوهر افشان می توان به canon و epson برای تولید چاپگرهای رومیزی اشاره کرد . چاپ جوهر افشان زیر محموعه ای از دستگاه های چاپ دیجیتال به حساب می آید . اگر بخواهیم چاپ جوهر افشان را زیر مجموعه ای از چاپ افست هم بنامیم چیزی پربیراه نگفتیم البته تفاوت های زیادی هام هست ولی میتوان براحتی از آن ها عبور کرد.

چاپ جوهر افشان، چاپی است که به صورت مستقیم با متریالی که قرار است رویش چاپ صورت بگیرد رابطه ای ندارد بنابراین امکان چاپ بر روی سطوح پیچیده و منحنی ساخته شده از جنس ها و مواد مختلف را در اختیار قرار میدهد. نکته قابل توجه در این شیوه، توانایی چاپ اطلاعات متغییر به صورت سریع و مقرون به صرفه است که به عنوان امتیازی اساسی تلقی میگردد.
برای درج تاریخ مصرف و قیمت محصول بر روی آن، معمولا از شیوه چاپ جوهر افشان که قابلیت انتقال اطلاعات از فایل کامپیوتری و چاپ آن به وسیله پاشش ذرات ریز جوهر بر روی سطح کاغذ و سایر مواد را داراست، استفاده می شود. فناوری جوهر افشان را به طور کلی میتوان به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود:

  • جوهر افشانی پیوسته
  • انتشار قطره بر اساس نیاز
  • چاپ انتقالی (ترانسفر)

در صنعت شیشه و سرامیک، به منظور انتقال تصاویر بر روی قطعه مورد نظر ،از شیوه چاپ انتقالی استفاده می شود. در این شیوه که از اواسط قرن هجدهم میلادی متداول گردیده است، ابتدا تصویر توسط جوهر هایی ویژه از اکسید فلزی، بر روی کاغذ ویژه چاپ شده و سپس بر روی قطعه فشرده می شود. پس از پخت قطعه، تصویر تثبیت می شود. چاپ تصویر بر روی کاغذ انتقال دهنده مرکب، به شیوه های مختلفی همچون روش سیلک اسکرین، امکان پذیر است.

چاپ جوهرافشان (اینک جت) Inkjet چیست ؟

در این روش ذرات مرکب بر روی سطح موردنظر اسپری می شود. چاپگرهای اینک جت از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند، سیستم کنترل، مجموعه نازل ها یا دماغه چاپگر (هد) و سیستم مرکب دان. مرکب چاپ اینک جت از نوع مرکب حلال و بر پایه آب یا حلال های دیگری مثل اتانول و یا متانول می باشد. عملکرد دستگاه به این صورت است که ذرات ریز مرکب، تحت فشار از یک خروجی بسیار ریز در اندازه های دقیق و یکسان . بر روی جسم موردنظر اسپری می شود. شکل گیری تصویر موردنظر برای چاپ جوهرافشان در حافظه سیستم کنترل دستگاه برنامه ریزی می شود. پس از آن دستگاه شروع به چاپ کرده و به ذرات مرکب بار الکتریکی می دهد. به این وسیله ذرات مرکب دقیقا فرم تصویر برنامه ریزی شده را تشکیل می دهند. شکل گیری حروف چاپی یا تصویر بر اساس الگو یا ماتریس نقاط تشکیل می شود. هد یا دماغه جوهرافشان معمولا از ۷ و یا ۱۶ نازل اسپری کننده تشکیل شده است. نوع اول آن بر اساس ماتریس ۷×۵ نقطه و نوع دوم با ماتریس ۱۶×۱۰ نقطه چاپ می کند.

ذرات مرکب از یک میدان الکترومغناطیسی ثابت عبور می کنند که موجب باردارشدن آنها می شود و سپس در الگوی انتخاب شده هدایت می شوند. یکی دیگر از روش های چاپ جوهرافشان که به سرعت نیز در حال گسترش است، روش چاپ به شکل یک الگوی منظم (Array)  و یا مجموعه ای از چند الگو است. این روش بر اساس قرار گرفتن نازل های چاپگر در یک ردیف منظم و تشکیل حروف بر روی ماده چاپ شونده ای که در حال حرکت است، عمل می کند. حالت تصویر و یا حروف چاپ شده معمولا از طریق یک سیستم گرافیکی کامپیوتری تعیین می شود، که تصاویر آن متشکل از آرایه هایی از نقاط هستند. کیفیت چاپ در این روش معمولا بهتر از کیفیت چاپ به حالت حروف باردار الکتریکی است که قبلا شرح داده شد.

20/01/13

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.